تأسیس دانشگاه علمی کاربردی کشت و صنعت جوین؛ گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی

ایجاد دانشگاه و فضاهای آموزشی در مناطق محروم، علاوه بر توسعه علمی، آثار اجتماعی مثبتی هم برای آن مناطق خواهد داشت. زیرا برای همه این امکان وجود ندارد که در نقاط برخوردار ادامه تحصیل دهند و باید با توسعه متوازن مراکز آموزشی، امکان قبولی و تحصیل بومی افراد فراهم شود.

شرکت کشت و صنعت جوین، جدا از مسیر اصلی فعالیت های اقتصادی خود از همان روزهای ابتدایی دغدغه آموزش و اعتلای فرهنگ شهرستان جوین را نیز داشت  و به همین منظور و در راستای فعالیت های اجتماعی و عدالت آموزشی دست به احداث مدرسه کاردانش در نقاب زد و در ادامه نیز به تأسیس سه دانشگاه و رشد و فعالیت آنان کمک کرد.

یکی از مراکز آموزشی که همچنان در شرکت کشت و صنعت جوین فعال بوده و سالانه پذیرای تعداد قابل توجهی از دانشجویان است، دانشگاه علمی کاربردی شرکت کشت و صنعت جوین می باشد.

آقای اکرمیان رییس دانشگاه علمی کاربردی کشت و صنعت جوین در مورد چرایی تأسیس این مرکز گفت: اصولاً ماهیت دانشگاه های علمی کاربردی حضور در جوار صنعت است و وجود این دانشگاه با حضور در شرکت های صنعتی معنا پیدا می کند. در استان خراسان رضوی، 12 دانشگاه علمی کاربردی در کنار صنعت فعالیت دارند که مرکز علمی کاربردی شرکت کشت و صنعت جوین، یکی از اولین مراکز تأسیس شده در کنار صنعت در استان به حساب می آید. این مرکز با تعامل و همکاری های سازنده با مدیریت محترم شرکت کشت و صنعت جوین نزدیک 13 سال است که در حال فعالیت می باشد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی کشت و صنعت جوین افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی شرکت کشت و صنعت جوین در مهر ماه سال 1390 با پذیرش 9 دانشجو در رشته کاردانی شیمی صنایع غذایی آغاز به کار کرد و سالانه در 23 رشته کاردانی و کارشناسی، پذیرش دانشجو دارد و حداقل 9 رشته آن با به حد نصاب رسیدن ظرفیت دانشجو در طول سال فعال است.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان این مرکز گفت: این دانشگاه به طور میانگین سالانه 110 نفر پذیرش و حدود 70 نفر هم فارغ التحصیل دارد و تاکنون حدود 700 نفر از ابتدای تأسیس این دانشگاه، فارغ التحصیل شده اند.

آقای اکرمیان در پایان با اشاره به امکانات و ظرفیت های موجود در این دانشگاه افزود: تحصیل کارکنان شرکت در این مرکز و استفاده دانشجویان از امکانات آزمایشگاهی، صنعتی و کشاورزی شرکت کشت و صنعت جوین و همچنین جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه توسط شرکت کشت و صنعت جوین از جمله مزایای تحصیل در این دانشگاه است که در همین راستا تعداد قابل توجهی هم از دانشجویان در این شرکت جذب شده و مشغول به کار هستند.

شایان ذکر است که در حال حاضر دانشگاه جامع علمی کاربردی شرکت کشت و صنعت جوین بیش از 200 دانشجوی فعال در حال انتخاب واحد دارد.