شروع به کار کارخانه قند جوین با چغندر قند پاییز استان گلستان با حضور معاون وزیر جهاد

طی مراسمی در مورخ 1401/04/03 با حضورمعاون وزیرجهاد کشاورزی جناب آقای دکتر مهاجر ،مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان،مجری طرح چغندر قند گشور دکتر حصادی و سایر مسئولین شهرستان جوین ششمین بهره برداری چغندر قند پاییزه به صورت رسمی افتتاح شد و کارخانه قند جوین شروع به فعالیت و تولید شکر نمود. .
معاون وزیر این حرکت دانش بنیان شرکت کشت و صنعت جوین را مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری حرکتی در مسیر اقتصاد دانش بنیان، تولید داخلی و اشتغالزایی یاد کردند و آنرا سر آغاز حرکت عظیمی در کشور معرفی نمودند.

دکتر طلوعی نسب،مدیر کشاورزی شرکت در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی کشت و صنعت جوین گفت:
از آن جایی که تولید شکر، این محصول استراتژیک نیازمند تولید چغندر قند می باشد و از طرفی کاشت چغندر قند به آب فراوان نیاز دارد و کمبود این محصول دلیل واردات و خروج ارز از کشور گردیده است.
شرکت کشت و صنعت جوین با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از سال ۱۳۹۴ کار تحقیقاتی خود را بر روی کشت چغندرقند پاییزه آغاز نمود و در پایلوت با مقادیر پایین در سطوح بسیار پایین به طور آزمایشی کاشت چغندر قند پاییزه را شروع کرد.
خوشبختانه با وجود نیروهای متخصص ، آزمایشگاه‌های مجهز و توان بسیار بالای علمی شرکت کشت و صنعتی جوین با همکاری و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی توانست در این شش سال حدود ۳۳۰ هزار تن چغندر قند پاییزه از کشاورزان زیر نظر کشت و صنعت جوین تحویل بگیرد و ۴۰ هزار تن شکر سفید تحویل بازار بدهد و در کنار تولید شکر سفید، ۲۰,۰۰۰تن تفاله خشک ، ۱۸ هزار تن ملاس بدست آورد.
دکتر طلوعی نسب اشاره کرد:
امروز شاهد ۵۰ هزار تن چغندر قند پاییزه ظرف ده روز از استان گلستان می باشیم یعنی روزانه ۵ هزار تن و رکورد بسیار بالایی در کشور محسوب می شود، به عبارتی افزایش ظرفیت کارخانه قند جوین از ۲ هزار تن و پنج هزار تن در روز صورت گرفته است، شرکت کشت و جوین با توزیع بذرچغندر قند پاییزه و سموم مورد نیاز به صورن رایگان یا با قیمت پایین و برگزاری کلاسهای آموزشی برای کشاورزان و در اختیار گذاشتن امکانات کشاورزی نقش اساسی در پیشرفت و توسعه و تولید این محصول استراتژیک ایفا نمود.
دکتر طلوع عنوان کرد:
ما تا دو یا سه سال آینده در صورت تامین شرایط لجستیکی تا ده هزار هکتار توانایی کشت چغندر قند پاییزه با عیار و کیفیت بسیار بالایی را خواهیم داشت و این یعنی به طور قطع از واردات و خروج ارز برای همیشه از کشور جلوگیری می نمایم، و نیاز ما برای تولید شکر سفید تامین می گردد
مدیر کشاورزی در پایان گفت : امید است بتوانیم در سال‌های آتی یک جایگاه صنعتی در استان گلستان بنا کنیم و دسترسی آسان و راحت تری برای تولیدکنندگان چغندرقند پاییزه به وجود بیاوریم.