آغاز چهل و هشتمین بهره برداری چغندر قند بهاره کارخانه قند جوین با حضور معاون محترم امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت جوین، صبح روز چهارشنبه 25 مهرماه 1403، مراسم چهل و هشتمین بهره برداری چغندر قند بهاره کارخانه قند جوین با حضور معاون محترم امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرعامل محترم شرکت کشت و صنعت جوین، فرماندار محترم شهرستان و سایر مسئولان و مدیران برگزار شد.

دکتر علیرضا مهاجر معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ضمن خسته نباشید به کارگران، کشاورزان و مدیران و عزیزانی که زحمت می کشند تا این چرخه تولید، نیاز کشور به شکر و علوفه مورد نیاز را تأمین کند با اشاره به تغییرات اقلیم گفت: اقلیم تغییر کرد ما هم با اقلیم تغییر می کنیم و نمی شود هیچ کاری نکرد و منتظر قحطی و مشکلات بعد از آن شد.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بهره وری در آب به خاطر فشار تغییر اقلیم رخ داده است گفت: اگر آب زیاد بود که دیگر کسی چغندر پاییزه ترویج و کشت نمی کرد چغندری که 80 درصد آن دیم است و نیاز به آبیاری ندارد. هم اکنون با همت کشت و صنعت جوین در گلستان بین 60 تا 120 تن چغندر تولید شده بدون حتی یک بار آبیاری، پس معنایش این نیست که اگر اقلیم تغییر کرد بشر رو به قبله بنشیند، بلکه با تفکر و تعقل مشکل حل شده و شرایط به نفع زنده ماندن تغییر می کند. ما می توانیم در سخت ترین شرایط بهترین راندمان را داشته باشیم. عوامل موفقیت متعدد هستند. در این مجموعه یکی از عوامل پیشرفت شخص مهندس حسینی است که با خلوص نیت و گرد هم آوردن نیروهایی دلسوز و متخصص، شرکت را سود آور و در مسیر رو به جلو قرار داده است. متاسفانه مشکل در بعضی شرکت های ضرر ده،  نیروی انسانی است و می توان با پشتکار و خلوص نیت و جدیت خیلی از مشکلات را حل کرد.

در ابتدای مراسم، مهندس حسینی مدیرعامل محترم شرکت کشت و صنعت جوین ضمن خیرمقدم خدمت میهمانان و مدعوین گفت: از همکاران و کارگران زحمتکش  که کارخانه را برای بهره برداری آماده کرده اند و همچنین شما میهمانان عزیز  که امروز  با حضور شما بهره برداری سال 1403 آغاز می شود تقدیر و تشکر می کنم. در حالی که تمام کارخانجات قند کشور، تحویل چغندر را شروع و تا امروز بیش از  1 میلیون و 200 هزار تن چغندر در سطح کشور تحویل گرفته شده، کارخانه قند جوین آخرین کارخانه ای است که درب هایش را برای تحویل چغندر با دستان پربرکت و دعای خیر و پر انرژی شما به روی کشاورزان زحمتکش می گشاید.

مهندس حسینی با اشاره به رقم قابل توجه چغندر پاییزه گفت: سال 1403 میزان چغندر پاییزه 2128000 هزار تن بود که میزان قابل توجهی است و اگر فرض کنیم 6 میلیون چغندر تحویل داده شده باشد، چغندر پاییزه سهمش را به بیش از 30 درصد رسانده و امسال هم استقبال زیاد است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت جوین ادامه داد: کمبود مواد اولیه در خراسان یک چالش است اگرچه ما در جوین تا به این لحظه چالش جدی نداشتیم ولی ورود کارخانجات همجوار به منطقه، ما را ناخواسته دچار چالش می کند. چالش بعدی کمبود برق است که این مشکل هم اگر وزارت نیرو ارتباط تنگاتنگی با ما داشته باشد حل می شود. ما در حال حاضر سه نیروگاه فعال داریم که برق تولید می کند. یکی نیروگاه کارخانه قند و دو نیروگاه خورشیدی که هر سه در حال تولید هستند و یک سال هست که ما برق رایگان در اختیار شبکه می گذاریم، اما هنوز هم کنتور ما پلمب نشده است!!

وی با اشاره به میزان تحویل چغندر گفت: قرارداد ما امسال اگرچه 145500 تن است پیش بینی میکنیم 320 الی 340 هزار تن چغندر تحویل بگیریم. مشوق ها و کمبود مواد اولیه و رقابت ها باعث می شود که میزان  تحویلی چغندر بیشتر از قرارداد شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جوین در ادامه گفت: در استان گلستان حدود 4 هزار هکتار قرارداد بسته شده است. حدود 8 هزار یونیت بذر تامین شده که 7هزار یونیت آن توزیع و مقداری هم از سموم آنها ارسال شده و تاکنون 600 هکتار هم کشت داشته اند که اوج کشت از این به بعد آغاز می شود و امیدواریم که جوین در گلستان هم یکی از سال های خوب را به دلیل اقبال کشاورزان به کشت پاییزه از خود رقم بزند.

دکتر غلامرضا قنبری رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ضمن خسته نباشید به زحمتکشان در شرکت کشت و صنعت جوین و کارخانه قند، ما در استان بحث سند رشد محصولی را در دستور کار داریم که به لطف خدا  در سال گذشته 20 درصد رشد را در نظر گرفتیم که هم اینک به 24 درصد رسیده  که نشان می دهد با کار دانش بنیان، کارشناسی و تکیه بر ظرفیت های مردمی و استانی خودمان، می توان نیازهای استان را تأمین کرد.

دکتر حصادی مجری طرح چغندر کشور هم با اشاره به حضور چند ساله در این شرکت موفق افزود:  ما در کشور برای تولید مشکل نداریم. قبلاً در مصاحبه ها و برنامه های تلویزیونی اعلام کردیم که ما در سه سال آینده به خودکفایی شکر می رسیم. امروز این اتفاق از نظر تولید در کشور افتاده است.  یعنی ما می توانیم و توانسته ایم به سادگی تولید چغندر قند را به لطف شما افزایش دهیم. امروز موفق شدیم 2 میلیون و 120 هزار تن چغندر پاییزه در کشور تولید کنیم که اگر ظرفیت داشتیم می توانستیم همین امسال بیش از 6 میلیون تن چغندر تولید کنیم.

دکتر حصادی در پایان افزود: بنده خوشحالم که چند سالی است در خدمت شما هستیم  و به همت شما در استان گلستان هم کشت پاییزه رقم خورد که اگر تیم کارشناسی جوین در گلستان نبود با این لذت و شیرینی شکل نمی گرفت. اگر کشت و صنعت جوین در آن منطقه مدیریت نکند کشاورزان دچار بحران می شوند چون کشت پاییزه نیازمند نظارت روزانه و برنامه ریزی لحظه ای است.

مهندس بهزادی، مدیر کارخانه قند نیز ضمن خوشامدگویی به حاضران خلاصه آماری از عملکرد چغندر بهاره 1402 و پاییزه 1403  ارائه داد.

مهندس بهزادی با پیش بینی میزان تولید در سال جاری گفت: امسال با 2577 نفر پیمانکار در سطح 3660 هکتار و به مقدار 145500 تن چغندر قرارداد بسته شده است. در بخش مردمی هم پیش بینی می کنیم 280 هزارتن چغندر تحویل بگیریم. در بخش مزارع اختصاصی هم 40 هزار تن که در مجموع میزان چغندر تحویلی به 320 هزارتن خواهد رسید.

دکتر طلوعی مدیر بخش کشاورزی مردمی نیز در این مراسم با اشاره به معضلات گریبانگیر این حوزه گفت: کارخانه قند جوین بیش از 9 سال علاوه بر کاشت چغندر بهاره، در استان گلستان کشت چغندر پاییزه را هم مدیریت می کند که منشا خیر و برکت فراوانی هم برای کارگران، هم برای استان گلستان و هم برای سهامداران بوده که امیدواریم مستدام و همواره برقرار باشد. در بهره برداری بهاره ما، کشاورزان طرف قرارداد بیش از 2577 نفر هستند که چیزی حدود 5 هزار هکتار زمین را کشت کردند.

در ادامه روبان افتتاح بهره برداری کارخانه قند جوین توسط معاون محترم زراعت وزارت جهاد کشاورزی قیچی و با ورود اولین محموله چغندر قند بهاره بر روی باسکول و بعد تخلیه در آلفا، بهره برداری آغاز شد.

معاون محترم زراعت وزارت جهاد کشاورزی و هیأت همراه پس از مراسم افتاح بهره برداری کارخانه قند وارد واحد تحقیقات و تولید بذر شدند و از مزارع تحقیقاتی کشت ارقام چغندر قند، مزرعه vcu یونجه و ذرت و مزرعه طرح کشت کلزا بازدید کردند.

در ادامه، برداشت ذرت بذری با دستگاه بورگون استارت خورد و مدعوین با حضور در مزرعه چغندر قند از نزدیک شاهد برداشت چغندر قند با دستگاه هولمر و نیز انتقال چغندر قندها با لودر کلینیر به کامیون های حمل بودند و مهندس شمس آبادی، مدیر واحد تحقیقات و تولید بذر توضیحات جامعی پیرامون طرح های تحقیقاتی و ارقام بذر ثبت شده توسط این واحد ارائه داد.

میهمانان و مدعوین با همراهی مدیرعامل محترم شرکت در ادامه دیدارهای خود از کارخانه اسیدسیتریک، فاضلاب اسیدسیتریک و نیروگاه های خورشیدی شماره یک و دو و مرکز رمز ارز هم دیدن کرده و در پایان با حضور در واحد فناوری های نوین از نمایشگاه ارقام بذور ثبت شده و کودهای جامد و مایع تولیدی این واحد رونمایی کردند.